Jak zrobić skrzynkę kontrolną silnika zaburtowego
Skrzynka kontrolna silnika zaburtowego jest jedną z najdroższych części łodzi. Dzieje się tak dlatego, że zawiera ona dźwignie zmiany biegów i przepustnicy. Przy zamawianiu łodzi należy określić rodzaj sterowania. Istnieją trzy podstawowe style skrzynek kontrolnych do wyboru.
W większości przypadków będziesz mógł skorzystać z podręcznika, aby zacząć, ale jest kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby ułatwić. Na przykład, niektórzy producenci oferują zestawy zdalnego sterowania. Te piloty mogą być świetnym dodatkiem, ale będą potrzebować unikalnego zestawu części. Są trochę drogie, zwykle między 350 a 500 dolarów. Ale pomogą ci sprawić, że twoja łódź będzie działać lepiej.
Jeśli planujesz używać zestawu do zdalnego sterowania, będziesz musiał również zakupić odpowiedni łącznik do ramienia zmiany biegów. Ramię zmiany biegów łączy silnik ze zdalnym sterownikiem. Aby uniknąć awarii zdalnego sterowania łodzi, upewnij się, że połączenia są szczelne i bezpieczne.
Przy zakupie silnika zaburtowego zostaniesz poproszony o określenie rodzaju sterowania, które chcesz. Najpopularniejsze obecnie rodzaje sterowania to mechaniczne i linkowe. Niektórzy producenci wprowadzili sterowanie elektroniczne, ale jest ono dostępne tylko w nowych łodziach. Elektroniczne sterowanie może sprawić, że twój silnik zaburtowy będzie działał lepiej, ale może również spowodować nieoczekiwane przyspieszenie lub spowolnienie.
Jednym z najprostszych sposobów obsługi jachtu zaburtowego jest sterowanie mechaniczne. Składają się one z dwóch kabli, kabla zmiany biegów i kabla przepustnicy. Kabel zmiany biegów będzie miał różną długość w zależności od tego, czy obsługujesz sterndrive czy inboard.
Większość tych elementów sterujących posiada dźwignię zmiany biegów i dźwignię przepustnicy. Zmiana biegów odbywa się przy niskich obrotach, a dźwignia przepustnicy będzie miała zielony przycisk do uruchamiania silnika na pełnej prędkości. Czerwony przycisk uruchamia silnik na biegu jałowym. Podczas wolnego trollingu, system używa przełącznika kołyskowego zamiast zmiany biegów, aby utrzymać prędkość.
Niektóre silniki zaburtowe są zaprojektowane z rurkami do olinowania pawężowego. Rurki te mają na końcu małą pętlę, która jest niezbędna, aby zapobiec wiązaniu. Jednak wiele silników zaburtowych nie posiada tej funkcji, więc będziesz musiał stworzyć własną pętlę. Upewnij się również, że rurki są wystarczająco długie, aby pomieścić kable sterujące.
Inną opcją jest dwufunkcyjna skrzynka kontrolna. Są one najczęściej spotykane na łodziach. Posiada ona dźwignię szybkiego biegu jałowego do rozruchu oraz przycisk trymu i przechyłu.
Wreszcie, znajdziesz, że niektóre łodzie mają przycisk zwalniający bieg. Dzięki temu możesz włączyć silnik w pozycji neutralnej. Po tym, możesz powrócić do normalnego procesu zmiany biegów.
Istnieją również zestawy zdalnego sterowania do łodzi zaburtowych. Systemy te działają poprzez wysyłanie sygnału do zdalnego sterownika. Zestawy zdalnego sterowania wymagają takiego samego podnośnika jak ręczne sterowniki, ale mogą być droższe.
Jeśli rozważasz zakup silnika zaburtowego, dobrze jest nauczyć się podstaw. Gdy poznasz sterowanie, będziesz w stanie utrzymać swoją łódź w dobrym stanie.